Vrijwilliger worden?

Is vrijwilligerswerk bij de DAN iets voor u?

Dierenambulance Nijmegen werkt voornamelijk met vrijwilligers en die zijn altijd nodig! Zonder onze vrijwilligers zouden wij simpelweg niet bestaan. Op bijna elk moment kunnen wij wel een paar extra handen gebruiken en ben jij misschien wel precies de juiste persoon voor het werk. Wij hebben verschillende taken waar vrijwilligers voor gevraagd worden: chauffeur, bijrijder, dierverzorger en centralist. Ook stagiaires kunnen bij ons aan de slag.

Momenteel zoeken wij hulp op de volgende afdelingen:

  • Ambulance, voor ons hoogseizoen (1 april tot 1 oktober) zoeken wij nog hulp. Lees meer over bijrijder en chauffeur.
  • Dierverzorging, op dit moment zoeken wij geen nieuwe mensen meer, maar mocht je in de toekomst willen komen helpen, stuur dan jouw gegevens en motivatie per mail naar onderstaand mailadres.
  • Centrale, hulp gezocht voor de enerverende functie van centralist! (ochtend, middag, avond, nacht). Lees meer.
  • Teamondersteuner (nieuw!), voor ons hoogseizoen (1 april tot 1 oktober) zoeken wij nog hulp. Lees meer.
  • Schoonmaakhulp, voor kantine, kantoor, keuken en sanitair. Flexibel 4-8 uren per week. Lees meer.

Bij interesse mail je jouw gegevens en motivatie naar Vera Luijten:
sollicitatie@dierenambulancenijmegen.nl

Lees verder voor meer informatie over onze afdelingen en over stage lopen bij ons.

Wat verstaan wij onder een goede vrijwilliger?

  • Met beide benen stevig op de grond staan

  • Goed individueel én in teamverband kunnen werken

  • Stressbestendig zijn

  • Inventief en creatief zijn

  • Goed met mensen en dieren

Dierverzorgers
Dierverzorgers moeten zeer gedisciplineerd werken volgens strikte protocollen die mede opgesteld zijn door ministeries. Dit heeft ook te maken met het feit dat wij niet alleen met huisdieren werken, maar ook met in het wild levende dieren en veel met beschermde diersoorten, die een andere verzorging nodig hebben. De wilde dieren krijgen bij ons de vereiste verzorging en worden voorbereid om weer in het wild uitgezet te worden. Dit houdt in dat ze nooit ‘tam’ gemaakt mogen worden; er wordt dus niet met deze dieren geknuffeld.
De huisdieren die wij opvangen, zoals tamme konijnen, cavia’s en chinchilla’s bijvoorbeeld, mogen juist wel weer geknuffeld worden en moeten gesocialiseerd worden. Een mooie uitdaging voor de dierverzorger!

Chauffeurs en bijrijders
Dat het ambulancepersoneel hulpvaardig, sociaal, stressbestendig, daadkrachtig, inventief en creatief moet zijn, is eigenlijk vanzelfsprekend. Daarnaast moet u natuurlijk ook in een goede lichamelijke conditie verkeren en over goede rijvaardigheden beschikken. Het is dynamisch werk: zo geef je hulp bij een verstrikte vos, dan weer moet je een agressieve of angstige hond vervoeren, een boze kat in een schuur vangen, een paard uit de modder trekken, of een eigenaar bijstaan bij zijn verdriet. Ook het ambulancepersoneel moet zeer gedisciplineerd kunnen werken, orders en opdrachten van bijv. politie of brandweer opvolgen en volgens de regels van de wet handelen. Dat is niet altijd eenvoudig. Een andere noodzakelijke eigenschap die u moet hebben is dat u neutraal bent in geschillen, nooit een vooroordeel hebt en objectief de situatie kunt inschatten. Maar het is ook van belang dat u goed kunt signaleren en inschatten als er wel iets mis is, zodat de DAN de juiste instantie kan inschakelen. Al met al best een verantwoordelijke, leuke, uitdagende job.

Centralisten
Moet een centralist ook met dieren om kunnen gaan? Het is geen eis, maar wel handig. Eén van de belangrijkste taken is de coördinerende en sturende functie naar de ambulance toe, maar de centralist heeft ook veel te maken met (emotionele) mensen. Dit kunnen eigenaren zijn, mensen die advies willen, maar ook hulpvragen/meldingen van ketenpartners, zoals Politie, Brandweer, Rijkswaterstaat en gemeenten moeten doorgezet/gecoördineerd worden.
Naast kennis van dieren, communicatieve en logistieke vaardigheden, maatschappelijke betrokkenheid, is het een vereiste dat u om kunt gaan met de computer. U houdt zich bezig met de administratie van de gemaakte ritten en houdt de website up to date met meldingen van gevonden en vermiste dieren. Maar een match kan ook betekenen dat u een slecht bericht aan de eigenaar moet overbrengen; iets wat natuurlijk best emotioneel kan zijn. Op dit punt heeft u een hulpverlenende rol naar de eigenaar van het dier. Soms betekent dit ook dat u de eigenaar begeleidt in het afscheid nemen bij ons op de locatie.
Bent u stressbestendig, zoekt u een uitdaging, wilt u coördineren, adviseren en er voor de mensen en natuurlijk de dieren zijn? Dan is dit misschien wel iets voor u!

 

Stage
Zoek je een leuke, leerzame stageplek? Dan ben je van harte welkom bij ons! Je kunt hier veel leren en wij kunnen jouw hulp goed gebruiken. En het is bij ons ook nog eens heel gezellig! Omdat wij heel zorgvuldig werken, bieden we jou een gedegen inwerkperiode aan en zul je heel veel wijzer jouw stage bij ons afronden. Dit vergt tijd, voldoende kennis en inzet van jouw kant. Daarom zijn er een aantal voorwaarden waaraan jouw stage en jijzelf moeten voldoen:

Je bent minimaal 17 jaar en volgt een dierenopleiding op tenminste niveau 4. Je bent aaneengesloten beschikbaar voor tenminste acht weken, minimaal 4×8 uren per week. Je beheerst de Nederlandse taal goed in spraak en op schrift. Jouw stageperiode valt na februari 2024 (tot die tijd hebben we geen ruimte).

Als je hieraan voldoet en je bent een aanpakker, horen we heel graag van je. Stuur jouw motivatiebrief en cv naar stage@dierenambulancenijmegen.nl en vermeld hierbij ook duidelijk jouw stageperiode.

 

Overig
Naast bovenstaande functies werken bij ons ook vrijwilligers die ondersteuning geven bij voorlichting, technische dienst, (financiële) administratie en het organiseren van collectes. Indien uw interesse ligt bij een van deze functies kunt u een e-mail sturen met uw cv + motivatiebrief naar directie@dierenambulancenijmegen.nl

Interesse?

Heb je na het lezen van het bovenstaande interesse? Neem dan contact op met Vera Luijten door te mailen naar onderstaand mailadres voor vragen of stuur meteen uw motivatiebrief en cv.

Voor de dierenopvang, ambulance en centrale: sollicitatie@dierenambulancenijmegen.nl

Dierenambulance Nijmegen

Thijmstraat 121
6531 CP Nijmegen

Hulp nodig?
Bel de hulplijn (24/7)
Hulplijn: 024 355 02 22

Informatie nodig?
Bel de informatielijn (kantooruren)
Informatielijn: 024 356 25 80
Of mail ons voor informatie:
info@dierenambulancenijmegen.nl

Klik op afbeelding om te vergroten

Solliciteer direct