Vrijwilliger

Vrijwilliger bij de DAN | Dierenambulance Nijmegen e.o.

Is vrijwilligerswerk bij de DAN iets voor u?
Wij krijgen vaak de vraag: wat moet mijn vooropleiding zijn, hoeveel tijd moet ik beschikbaar zijn en kan of mag ik dit wel i.v.m. mijn uitkering of ziekte. Wat houdt dit werk allemaal in en krijg ik een onkostenvergoeding?
Dierenambulance Nijmegen werkt voornamelijk met vrijwilligers, en die zijn altijd nodig! Wij hebben verschillende taken waar vrijwilligers voor gevraagd worden: chauffeur, bijrijder, dierverzorger en centralist.

Wat verstaan wij onder een goede vrijwilliger?
Wij zoeken mensen die met beide benen stevig op de grond staan, goed individueel en in teamverband kunnen werken, goed met stress kunnen omgaan, inventief en creatief zijn. Wij verwachten van vrijwilligers dat zij niet alleen goed met dieren willen en kunnen omgaan, maar ook met mensen. Het komt regelmatig voor dat u mensen moet bijstaan met verdriet, emotie of tijdens een noodsituatie. Zij verwachten dan uw steun, advies en daadkrachtige hulp.
Wij zijn eerste hulpverleners en dat betekent dat wij geen injecties mogen toedienen, medicijnen geven of dieren ter plekke in laten slapen. Dit is en blijft een taak van de dierenarts. Wij rijden ook niet rond met zwaailichten en sirene. Wij zetten ons altijd in om op tijd op de juiste plaats te zijn en het dier zo spoedig mogelijk naar een dierenarts te brengen.

Dierverzorgers
Dierverzorgers moeten zeer gedisciplineerd werken volgens strikte protocollen die mede opgesteld zijn door ministeries. Dit heeft ook te maken met het feit dat wij niet alleen met huisdieren werken, maar ook met in het wild levende dieren en veel met beschermde diersoorten, die een andere verzorging nodig hebben. De wilde dieren krijgen bij ons de vereiste verzorging en worden voorbereid om weer in het wild uitgezet te worden. Dit houdt in dat ze nooit ‘tam’ gemaakt mogen worden; er wordt dus niet met deze dieren geknuffeld.
De huisdieren die wij opvangen, zoals tamme konijnen, cavia’s en chinchilla’s bijvoorbeeld, mogen juist wel weer geknuffeld worden en moeten gesocialiseerd worden. Een mooie uitdaging voor de dierverzorger! Ook wordt aan onze dierverzorgers gevraagd mensen te begeleiden tijdens het afscheid nemen van hun huisdier; dus dan hebt u ook een taak als hulpverlener.

Chauffeurs en bijrijders
Dat het ambulancepersoneel hulpvaardig, sociaal, stressbestendig, daadkrachtig, inventief en creatief moet zijn, is eigenlijk vanzelfsprekend. Daarnaast moet u natuurlijk ook in een goede lichamelijke conditie verkeren en over goede rijvaardigheden beschikken. Het is dynamisch werk: zo geef je hulp bij een verstrikte vos, dan weer moet je een agressieve of angstige hond vervoeren, een boze kat in een schuur vangen, een paard uit de modder trekken, of een eigenaar bijstaan bij zijn verdriet. Ook het ambulancepersoneel moet zeer gedisciplineerd kunnen werken, orders en opdrachten van b.v. politie of brandweer opvolgen en volgens de regels van de wet handelen. Dat is niet altijd eenvoudig. Een andere noodzakelijke eigenschap die u moet hebben, is dat u neutraal bent in geschillen, nooit een vooroordeel hebt en objectief de situatie kunt inschatten. Maar het is ook van belang dat u goed kunt signaleren en inschatten als er wel iets mis is, zodat de DAN de juiste instantie kan inschakelen. Al met al best een verantwoordelijke, leuke, uitdagende job.

Centralisten
Moet een centralist ook met dieren om kunnen gaan? Het is geen pre maar wel handig. Een van de belangrijkste taken is de coördinerende en sturende functie naar de ambulance toe, maar de centralist heeft ook veel te maken met (emotionele) mensen. Dit kunnen eigenaren zijn, mensen die advies willen, maar ook hulpvragen/meldingen van ketenpartners, zoals Politie, Brandweer, Rijkswaterstaat en gemeenten moeten doorgezet/gecoördineerd worden.
Naast kennis van dieren, communicatieve en logistieke vaardigheden, maatschappelijke betrokkenheid, is het een vereiste dat u om kunt gaan met de computer. U houdt zich bezig met de administratie van de gemaakte ritten en houdt de website up to date met meldingen van gevonden en vermiste dieren. Maar een match kan ook betekenen, dat je een slecht bericht aan de eigenaar moet overbrengen, iets wat natuurlijk best emotioneel kan zijn.
Bent u zeer stressbestendig, zoekt u een uitdaging, wilt u coördineren, sturen, luisteren, adviseren en er voor de mensen en natuurlijk de dieren zijn, dan is dit misschien iets voor u!

Overig
Naast bovenstaande taken werken bij ons ook vrijwilligers die ondersteuning geven bij voorlichting, technische dienst, (financiële) administratie en het organiseren van collectes.

 

Interesse?

Heb je na het lezen van het bovenstaande interesse? Neem dan contact met ons op door te mailen naar roosterplanning@dierenambulancenijmegen.nl voor vragen of om het proces te versnellen met uw motivatiebrief en cv.

 

Schuiven naar boven